6 Temmuz 2015 Pazartesi

Aşktan Asla Vazgeçme.

 
"Sizden başından beri nefret ettik ve sizi başından beri sevdik."

Hiçbirinizin bu animeyi duyduğunu sanmıyorum. Önemli bir mesaj veren, hele de bu mesajı sembolizm yoluyla veren, hiçbir anime popüler olamaz. Duyduysanız da "yine bir fanservis animesi" deyip geçmişsinizdir. Çünkü lezbiyenlerle ilgili her şey erkeklerle ilgilidir değil mi? İşte bu cümle midenizi bulandırıyorsa bu animeyi mutlaka izlemelisiniz çünkü Yuri Kuma Arashi'nin düşündüğünüz şeyle uzaktan yakından ilgisi yok GAO GAO~!
Önce biraz konudan bahsedeyim: Bir gün yıldız kayması sonucu ayılar dünyaya iner. Ayılar düşmandır ve insanları yer. Bu yüzden insanlar ayılarla aralarına "imha duvarı"nı örerler. İmha duvarı sayesinde ayılar insan toplumundan "dışlanır." Konu çok saçma geldi değil mi? İzlemeye başlayınca da aynı şekilde hissedeceksiniz. Başta hiçbir şey anlamayacaksınız. Hatta rahatsız olacaksınız. (Bölümler ilerledikçe güzelleşiyor ve anlamlı hale geliyor - izleyip izlememeye ilk üç bölümden sonra karar vermenizi tavsiye ederim.) Ama animeyi biraz araştırıp "Ikuhara" adına rastlarsınız. (Animenin yapımcısı ve yönetmeni.) Ve eğer Utena, Mawaru Penguindrum, Sailor Moon gibi animeleri izlemişseniz her şey daha mantıklı gelmeye başlar çünkü Ikuhara Kunihiko adlı yüce dahi adam bu sembolik ve lezbiyen ilişkiler içeren animeleriyle bilinen bir yapımcı & yönetmen. Ikuhara bu animesinde de ayı teması üzerinden (Eşcinsellik ayılarla bağdaştırılıyor ama nedenini ben de bilmiyorum, bilen biri varsa lütfen bana da açıklasın, araştırdıysam da tatmin edici sonuçlara ulaşamadım.) hem anime endüstrisinin hem de toplumun lezbiyenliğe bakış açısını eleştiriyor.

Ikuhara toplumun ve anime endüstrisinin lezbiyenliği silişini "görünmezlik fırtınası" olarak adlandırıyor. "Sosyal trendleri takip edemeyenler şeytandır." Bu benim çıkarımım değil bu arada - animede defalarca tekrar eden bir cümle. Tıpkı "exclude" gibi. (dışlamak, içeri almamak, kovmak.) Dışlananlar (being excluded ones) diledikleri gibi sevmeyi ve aşklarından vazgeçmeyi reddedenler. (Ve animedeki herkes kız.) Ya da görünmezlik fırtınasına karşı koyanlar. Diğerleri ise, aşktan vazgeçenler, onu kilitleyip dolaba kaldıranlar, hatta arkadaşlıkla karıştıranlar görünmezlik fırtınası tarafından silinenler, yani görünmez olanlar. (Yurika.)
That's sekşü way.


Bir de "yuri mahkemesi" var tabii. Hakim (Life Sexy), Savcı (Life Cool), Avukat (Life Beauty) animenin tek erkekleri. Lezbiyen/lezbiyen ilişki içindeki herkes olayı çoktan anladı ama diğerlerine açıklayalım: Yuri türü ve medyadaki lezbiyenlik, erotizm ve seks kurallarıyla yargılanır, gayliğin aksine. Animenin her bölümünde tekrar edilen "Sizi başından beri sevdik ve sizden hep nefret ettik" lafı işte buna işaret. Seksi, cool, güzel olduğumuz sürece bizi sevdiniz ama erkeklerin gözünde bir seks objesi olmayı reddederek toplumun kurallarına karşı geldiğimizde bizden nefret ettiniz. Neydi? "Toplum kurallarına karşı gelenler şeytandır ve cezalandırılır."

"Ayırma Duvarı" toplum ve bizler (şeytanlar/ayılar/lezbiyenler) arasındaki duvarı temsil eden bir metafor. Bir metafor ama o kadar güçlü ki, sadece cinsel tercihleri bakımından değil, hemen hemen her bakımdan her zaman farklı olmuş biri olarak o duvarı neredeyse görebiliyorum. Ama bir şeyleri feda edip duvarın diğer tarafına geçemezsek sonsuza dek duvarların içinde hapsolmaya mahkumuz - ya da silinip gitmeye. Duvarı kırmaktan korkmayın. Gerçek aşk sizi asla yalnız bırakmaz.

Animeyle ilgili her şeyi anlatmadım, merak etmeyin, hatta şimdi fark ettim de asıl konudan bahsetmemişim bile. Yani bunlar spoiler değil. Bu sadece önyargılarınıza küçük bir darbeydi. Kendiniz izleyip istediğiniz çıkarımı yapmakta özgürsünüz. Ve lezbiyen sunumunu önemsiyorsanız, sembolizmden korkmuyorsanız, tekrarlanan sahneler sizi sıkmayacaksa (Metaforları bulmak zor gibi görünebilir ama Ikuhara hepsini gözünüze sokuyor aslında.) bu animeyi mutlaka izlemelisiniz. Ne muhteşem bir şaheser olduğunu göreceksiniz. Ayrıca izlemek için ille ayı olmanıza gerek yok, izleyince ayı da olmazsınız, korkmayın! Çünkü bu sadece bir yuri anime ya da yuri animeleri eleştiren bir anime değil. Aynı zamanda en güzel aşk hikayesi. En azından sonu en anlamlı biteni kesinlikle...
 
Not: -SPOILER- Eğer hikayeyi merak ediyorsanız kısaca açıklamak gerekirse: Bir insan olan Kureha, çocukken duvarın diğer tarafına geçiyor, orada bulduğu Ginko adlı bir ayıyla arkadaş oluyor ama ayılar insanların düşmanı olduğu için birlikte olmalarına izin verilmiyor. Kureha yuri mahkemesine giderek Ginko'nun bir insan olması için sevgisinden vazgeçiyor ve onu unutuyor. Zamanı geldiğinde tekrar buluşmak üzere ayrılıyorlar. Aradan 11 yıl geçtikten sonra Ginko arkadaşı Lulu ile birlikte insan formuna girerek Kureha'yı bulmak üzere tekrar duvarı geçiyor. Hikaye burada başlıyor. Ginko önlerine çıkan tüm engellere rağmen Kureha'ya olan aşkından asla vazgeçmiyor ve sonunda Kureha onu hatırlıyor. Bu sefer Kureha gerçek aşkla doğru kararı veriyor: Görünmezlik fırtınasına karşı gelip Ginko'ya aşklarını mühürleyen öpücüğü veriyor. Böylece Ginko ve bir ayıya dönüşen Kureha duvarı geçiyorlar ve bir daha onları gören olmuyor. Görünmezlik fırtınası ayıları yendiğini düşünedursun ayılar asla insanları yemekten vazgeçmeyecek. -SPOILER-



10 yorum:

  1. Kendime fujoshi diyen biri olarak shoujo-ai ile hiç bir sorunum yok, severim ama genellikle yuri veya shouj-ai türündeki animelere karşı ön yargım var. Bunun nedeni çoğunlukla bu türdeki animelerin fan servislerin aşırı abartması ve asıl konunun göz ardı edilmesi. Yuri Kuma Arashi'yi şu ana kadar izlediklerimden farklı olduğuna inanarak listeme alıyorum. Zaten o kadar etkileyici anlatmışsın ki listeme alamasam olmazdı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, al, al, al!!! Bu tıpkı bir yaoi gibi - tek fark erkekler yerine kızlar olması. Ama KyoAni ve onun gibi stüdyoların yarattığı algının aksine bunun iki kız arasında geçmesi hiçbir şeyi değiştirmiyor. Bu hala aşk. Ve 3. bölüme dek dayanmani tavsiye ederim - ondan sonra anlamaya başlayacaksın. ^^

      Sil
  2. VAAY! Başlarım ben buna! Şu hetero-erkekler-için-şirin-kızlı-yuri'lerden bıkmıştım zaten meh!-_-

    YanıtlaSil
  3. Bu kesinlikle öyle değil, hem "toplum ve yuri" eleştirisi, hem de romantizm animesi olarak bir şaheser diyebilirim. ^^

    YanıtlaSil
  4. Artık Elena'nın Vampire Diaries'te olmadığını bilmek... :D

    Fangasmden ölüyorum!

    Bu animeyi de seve seve izlerim. :3 Aynı anda 2 ship çıkar bana -w-

    YanıtlaSil
  5. Hah, sen Vampir Günlükleri anonimisin di mi? :D Biliyordum! Gözün aydın, inan adına çok sevindim. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer kim olduğumu anlamasan öyle açık açık TVD olduğunu söylemeyecektim. XD Evet anonimim, çünkü TVD çok popüler bi seri ve kim olduğumu söylersem burda da saldırıya uğrarım Delena'cılar tarafından. -_- Damon ve Stefan'ı aynı karede gördüm, aralarında Elena yoktu ya, nası anti-fangasm yaşadığımı anlatamam. XD Kelime de uydurdum, anti-fangasm... Gerçekten çok yalnızım bu konuda, kimse benim shipimi shiplemiyor. :( Çok yalnızım. :( Ama kazanan ben oldum. :P

      Sil
    2. Damon ve Stefan'ı mı shipliyorsun? :D

      Sil
    3. Umarım sana yanlış gelmiyodur. ^^'

      Sil
  6. İnan bana yanlış bulacak son kişiyim. (Ve yorumu bu kadar çabuk görmem büyük şans. ^^D)

    YanıtlaSil